januszokrzesik.blog.bielsko.pl
 
bielsko.biala.pl
blog.bielsko.pl
januszokrzesik.blog.bielsko.pl/rss
strona główna - januszokrzesik.blog.bielsko.pl
« strona główna

Komentarzy (23)

Para buch, rozum w ruch!

  

Grube miliony złotych pochłaniają w BB inwestycje drogowe związane z przekraczaniem linii kolejowych. Najpierw trzeba była zmodernizować wiadukt w Starym Bielsku by przeprowadzić obwodową zachodnią. Teraz jeszcze nie została zakończona przebudowa wiaduktu kolejowego na Grażyńskiego, a już rozpoczęła się ogromna inwestycja wiaduktu na ul. Wyzwolenia, nad torami linii BB-Wadowice. A w przyszłości czeka nas jeszcze przejście ul. Nowopiekarską na północ od dworca (chyba ze 13 torów do przekroczenia). Dlaczego to wyliczam? Bo dziesiątki miliony publicznych złotówek pakujemy w budowę wiaduktów nad torami, po których nic nie jeździ. Linia BB-Cieszyn praktycznie umarła, w kierunku Wadowic też raz na miesiąc przejedzie „pociąg papieski" i to w zasadzie wszystko.

Nie, wcale nie uważam, że należy te tory zaorać. Uważam tylko, że - skoro płacimy tak olbrzymią cenę za istnienie w granicach miasta torów kolejowych - należy tę infrastrukturę komunikacyjną wykorzystać i zaprząc do pracy na rzecz miasta! Mamy naprawdę unikalny system kolejowy na obu kierunkach (wschód-zachód i północ - południe) i aż się prosi o jakąś kolejkę miejską na wzór trójmiejskiej SKM czy stołecznej WKD. Dotychczas takie pomysły umierały z wyczerpania w gąszczu kolejowych spółek, gdzie doprawdy trudno znaleźć ścieżkę do kogoś, kto chciałby i mógłby podjąć decyzję.

Ostatnio na torach coś drgnęło, a z kłębów pary wyłaniają się jakieś optymistyczne kształty. A wszystko dzięki radnemu z Lipnika, Markowi Krywultowi, z zawodu i pasji kolejarzowi. Kilka tygodni temu doprowadził on do spotkania w ratuszu, w którym uczestniczyli (oprócz mnie) jeszcze Henryk Juszczyk (pełnomocnik prezydenta) oraz Andrzej Romański i Krzysztof Radomski (odpowiednio dyrektor i wicedyrektor śląskiego oddziału „PKP Przewozy Regionalne" sp. z o.o. - ten drugi to też bielszczanin). I co się okazuje? Że wreszcie kolejarze są zainteresowani współpracą z miastem, że przeszkody owszem - są, ale wydają się do pokonania, że technicznie rzecz jest do zrobienia, że w sprzyjających okolicznościach i przy dobrym lobbingu można liczyć na dofinansowanie zarówno zakupu taboru jak i samych przewozów. Oczywiście, roboty jest na lata, ale wygląda na to, że jest od czego i z kim zaczynać!

O jakim projekcie mówimy? Chcemy, by obejmował nie tylko jedną gminę, ale także sąsiadów, na początek np. Jasienicę i Wilkowice, docelowo pewnie także Kozy (z Kętami będzie już trudniej, bo to przecież...inne województwo). Na początek rozmawialiśmy o linii między Wapienicą a Wilkowicami, a także trasie Kozy-Wilkowice. W grę wchodzi tani i lekki szynobus, który nawet bez remontu trakcji kolejowej mógłby rozwijać sensowne prędkości. Musi to być transport w systemie „park and ride", a więc zintegrowany z systemem parkingów podmiejskich, na których można zostawić samochód i przesiąść się na kolejkę. Docelowym efektem musi być bilet zintegrowany z transportem autobusowym, tak by oba środki transportu nie konkurowały lecz wzajemnie uzupełniały. Konieczne wydaje się wybudowanie kolejnych przystanków: oprócz dawno planowanego koło Teatru potrzebny jest także przystanek koło nowego Gemini Park, by uniknąć samochodowej apokalipsy w tym rejonie.

Pierwszym krokiem będzie opracowanie koncepcji, wstępnego kosztorysu i harmonogramu - to robota na miesiące i dla fachowców, ale wstępne prace już rozpoczęliśmy (kolejny ukłon w stronę Marka Krywulta). A na razie musimy postarać się, by w nowym studium komunikacyjnym miasta, którego opracowanie zlecił prezydent, uwzględnić na godnym miejscu możliwość wykorzystania transportu szynowego w komunikacji miejskiej. Czas odejść od dogmatu, że wszystkie problemy komunikacyjne BB rozwiążemy budując nowe drogi. Nic z tego, bez transportu zbiorowego i tak się będziemy dusić! Lepiej zatem przestańmy myśleć o torach jako o przeszkodzie do pokonania, a zacznijmy jak o atucie który trzeba umiejętnie wykorzystać.

2009-03-28 | Dodaj komentarz
karol
2009-03-28 16:31:11
Świetny pomysł! Teraz należałoby go w jakiś sensowny sposób wypromować wśród mieszkańców. I stworzyć lobby, aby go zrealizować. A jakie zdanie na ten temat mają władze miasta?
MateuszF
2009-03-28 23:13:20
Bardzo dobry pomysł. Minie pewnie kilka lat zanim coś się ruszy w tym temacie ale ja trzymam kciuki za powodzenie. Tramwaju nam nie chcą przywrócić to chociaż szynobusy niech będą:)
M
2009-03-29 09:14:42
Brawo,świetny pomysł,można by też pomyśleć o budowie nowych linii
Artur Bartkiewicz
2009-03-29 13:02:34
Pomysł świetny ale według mnie nie wyjdzie : przy większości stacji ( o głownej nie wspominam ) nie ma gdzie zostawić auta. Większość stacji w dzień napawa obawą a w nocy strachem. Koszty : bilet autobusowy u kierowcy to koszt przejechania samochodem na gazie 20 kilometrów. Kolejka wyjdzie podobnie plus koszt parkingu. I sprawa najważniejsza : w czasach gdzie każdy "musi" podjechać autem jak najbliżej drzwi sklepowych , kilkuset metrowy spacer od stacji mógłby byc poza zasięgiem kondycji fizycznej :)
Bielszczanin
2009-03-30 00:10:18
Ja proponuję wybudować metro . Wtedy już nikt nie będzie zatruwał środowiska , tylko uwaga na krety i dżdżownice, bo oni i one też są ekologiczni . Metro nierealne ? A czy cesarz w hotelu Vienna jest realny ?
Xyś
2009-03-30 15:14:47
Cieszy mnie fakt, że pojawiają się tak dobre pomysły i ludzie gotowi zaangażować się w nie.
Albrecht
2009-03-30 21:05:01
Pomysł dobry. Sam, kiedy bywam w Krakowie parkuję na Salwatorze i do centrum dojeżdżam tramwajem. Taniej niż parkowanie na Plantach. Jednak dla tubylców ten pomysł niekoniecznie może być tańszy od jazdy na swoich 4 kółkach. Na pewno będzie ciekawą alternatywą dla dojeżdżających spod Bielska, stąd oprócz Jasienicy i Wilkowic pomyślałbym też o Czechowicach-Dziedzicach. Na pewno istotną rzeczą będą wspomniane parkingi, cena biletu i budowa przystanków w centrum.
jabga
2009-04-03 22:18:28
Pomysł świetny, znakomicie sprawdza się w Berlinie w postaci S-Bahn. Skoro nie możemy liczyć na powrót tramwajów to niech w transporcie pomoże kolejka. Pozdrawiam i już teraz życzę Wesołych Świąt.
Max Wiencek
2009-04-04 01:50:26
Nie, Nie, i jeszcze raz NIE. Z jednego powodu: nie chce widziec w roli przewoznika PKP PR, wspolpraca z tym podmiotem to totalna bzdura, topienie pieniedzy i bezsensowny interes.
fr
2009-04-04 09:43:08
Brawo!!! Przyznam szczerzę, nie lubię dzisiejszej władzy w Bielsku, ale ten pomysł jest chyba najlepszy w całej jej historii. Mam nadzieję że 'kolejarze" pójdą wreszcie po rozum do głowy i zamiast strajkować i manifestować, wezmą się za prawdziwą robotę i biznes. Miasto na pewno pomoże, a zyskać mogą wszyscy. Nawet koszty wydają się niewielkie, a biorąc pod uwagę możliwość dotacji z Unii (pomysł genialny, Unia na takie daje chętnie) wygląda to całkiem realnie. Za parę lat po przebudowach głównych ciągów komunikacyjnych Bielska i "odpaleniu" pomysłu z kolejką, jestem pewien że będziemy musieli wprowadzić zapisy dla inwestorów chcących zainwestować w Bielsku i okolicach...
Piotr_Marek
2009-04-04 22:52:31
Nareszcie zaczynamy sensownie myśleć, może w końcu wyjdzie z tego coś dobrego dla mieszkańców Bielska i okolic. Chodzi o alternatywę pozwalającą wykorzystać i dostosować do wymagań współczesności infrastrukturę, której podstawy stworzyli mądrzy ludzie z wyobraźnią w 19-tym wieku. Życzę dużo wytrwałości bo przeszkód do pokonania będzie sporo, choćby fakt, że zbudowana wzdłuż tych linii kolejowych struktura mieszkaniowo-usługowa jest do nich odwrócona plecami.
simon
2009-04-05 07:20:04
Panie Januszu, może zapytać w tym temacie Pana A. Fularza, z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. To jego pomysł w tym temacie wypłynął już kilka lat temu: http://www.zgrowery.most.org.pl/kolej/skm/prod01.htm
shem
2009-04-05 11:01:49
Pomysł jest dobry, ale jest jeden poważny mankament: na większości tych tras kolejowych ruch odbywa się jednym torem. Największym problemem jeżdżących po nim pociągów jest ciągłe czekanie na mijankę. Poza tym ewentualna SKM na pewno będzie kolidowała z ruchem pociągów, w tym także towarowych. Nie miejmy także złudzeń co do tego, że te linie kolejowe są w bardzo złym stanie technicznym i wymagają gruntownej modernizacji. W przeszłości linia Bielsko-Cieszyn stanowiła część Kolei Miast łączącej m.in. Bielsko i Frydek-Mistek. Można sobie marzyć o gruntownej jej modernizacji i wybudowaniu na jej bazie szybkiej kolei łączącej Bielsko z Cieszynem, Frydkiem i lotniskiem w Ostrawie, pokonującej ten ok. 100-kilometrowy odcinek w ok. godzinę, ale moim zdaniem coś takiego jest raczej niewykonalne.
Max Wiencek
2009-04-05 14:02:04
@simon: A. Fularz nie ma pojecia o tutejszych uwarunkowaniach, z tego co wiem to nawet nigdy nie byl w Bielsku, a jego koncepcja jest bardziej niz teoretycczna (rozmieszczenie i odleglosc przystankow jest bardziej tramwajowa niz kolejowa, nie mowiac o tym, ze tak gesto umiejscowionych przystankow nie da sie tak czesto i z taka predkosci obslugiwac proponowanym przez niego taborem). @shem: to jest bardzo dobra koncepcja, o ktorej mowisz. Bo to musi byc zintegrowane, cala komunikacja kolejowa w regionie.
LPD
2009-04-05 15:38:27
A ja jak zwykle z iinej beczki. Podbeskidzie - Zagłębie Lubin 3-0! Piękny wynik, wspaniały mecz, cudowne akcje i ładne bramki. Ja na tym meczu byłem i z innymi kibicami świetnie się bawiłem. Kto nie widział niech żałuje! Brawo Podbeskidzie! I nawet w tabeli już to dobrze wygląda!
rocco
2009-04-06 12:18:57
Brawo
Wojciechowski
2009-04-06 19:35:18
Panie Januszu, cieszę się, że Pan, jak i p. radny Krywult podchwycili ten temat i życzę całej Radzie Miejskiej, aby poszła wreszcie po rozum do głowy i na poważnie zajęła się: 1) dotowaniem komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej na poziomie, który pozwoli wreszcie na zakończenie panującego obecnie festiwalu cięcia kursów gdzie się da, 2) pomocą w tworzeniu zintegrowanego systemu komunikacji publicznej przynajmniej na obszarze miasta i powiatu bielskiego, 3) znaczącemu zwiększeniu funduszy na promocję transportu publicznego w naszym mieście. Moim zdaniem powinien znacząco zwiększyć się procent, jaki jest przekazywany z budżetu miasta na dotację do wozokilometrów dla MZK. Będzie to inwestycja, która może (i powinna) zaktywizować komunikację publiczną, m.in. poprzez zwiększanie częstotliwości kursowania – przede wszystkim – najbardziej przeciążonych linii, a nie zmniejszanie, co obecnie jest domeną MZK z uwagi na ciągły niedodstatek funduszy (jedynie załamanie rąk mogą wywoływać chociażby ostatnie cięcia na "czwórce").
bielszczanin
2009-04-10 05:42:49
Bardzo nudny blog
krzysiek
2009-04-10 09:54:24
Zdrowych i spokojnych Świąt Wielkiej Nocy.
januszokrzesik
2009-04-11 16:33:38
Wszystkim czytelnikom - nawet "bielszczaninowi" - życzę Wesołych i Spokojnych Świąt. Oby Bóg - jak mawiają mądrzy ludzie - dał Wam pogodę ducha by znieść to, na co wpływu nie mamy, siłę by zmienić na lepsze to na co wpływ mamy oraz mądrość, by odróżnić jedno od drugiego. Wszelkich błogosławieństw! A jak odzyskam stały dostęp do sieci to blog z powrotem ożyje, przyrzekam :-)
LPD
2009-04-11 19:20:00
Dziękuję za życzenia, ale co to za święta po tym, co zaprezentowali dziś nasi kopacze? Okazało się, że mecz z Lubinem to był wypadek przy pracy, a prawdziwy obraz umiejętności naszych piłkarzy to były mecze z: Wartą, Motorem, Koroną i Flotą. To nie tak miało być! Pora wstrząsnąć tą ekipą! Awans się bardzo oddalił.
bielszczanin
2009-04-15 21:09:05
Dziękuję za piękne życzenia. Chrystus Zmartwychwstał , a zatem pokonał wszelkie zło . Dobro jest związane z trudem , ale warto podjąć trud dostrzegania w drugim czlowieku jego dobrej strony . Bielsko-Biała to nasze wspólne dobro , którego bogactwo polega na różnorodności i przeciekawej historii .
black_led
2009-05-02 09:49:48
Zaorać, zaorać i dla pewności jeszcze raz zaorać. Nie widzę sensu w topieniu pieniędzy w modernizację infrastruktury kolejowej, bez której ten pomysł pewnie nie jest w stanie wypalić. Nigdy nie byłem zwolennikiem korzystania z wątpliwej jakości usług świadczonych przez 'PKP Przewozy Regionalne' sp. z o.o.(spółka, która o ile mnie pamięć nie myli dopiero rok 2007 zamknęła z dodatnim bilansem) i jak znam życie to kolejka zamiast ułatwiać mieszkańcom Bielska życie byłaby powodem frustracji- idę o zakład, że punktualność byłaby jednym z wielu braków tego przedsięwzięcia. Osobiście jestem jak najbardziej ZA wydawaniu publicznych złotówek na modernizację i rozbudowę dróg- i nie chodzi mi tylko o drogi lokalne.

Informacje:


Janusz Okrzesik


Urodzony 49 lat temu w Bielsku-Białej, absolwent Liceum im. Żeromskiego w Bielsku-Białej i Uniwersytetu Warszawskiego.

Doktor nauk politycznych (doktorat na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach), wykładowca Uniwersytetu Śląskiego i Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w Bielsku-Białej.

Autor wielu publikacji, najbardziej dumny jest z podręcznika akademickiego 'Ustrój polityczny RP. Wprowadzenie', którego jest współautorem oraz z ostatnio wydanych książek: "Polski Senat. Studium politologiczne" oraz "Obywatele dyplomaci".

Były parlamentarzysta, poseł w latach 1989-1991 i senator w latach 1993-2001. Za swoje największe osiągnięcia polityczne uważa aktywny udział w ruchu 'Solidarności' i odzyskaniu niepodległości w 1989 r., udział w demontażu komunistycznej bezpieki i cenzury oraz wprowadzenie do polskiej konstytucji nowoczesnych zapisów chroniących środowisko naturalne. Jako największą porażkę w polityce odbiera swoją bezsilność przy likwidacji województwa bielskiego.

Cztery razy wybrany przez mieszkańców Bielska-Białej na radnego, po 15 latach zrezygnował z mandatu by objąć funkcję prezesa TS Podbeskidzie. Po wieloletniej przygodzie z Unią Wolności pozostaje od lat bezpartyjny.

Ma w domu mnóstwo książek, nie ma za to telewizora.

Dużo podróżuje, był w prawie 40 krajach na czterech kontynentach.

Archiwum:


2013
» październik (2)
» wrzesień (2)
» sierpień (2)
» lipiec (2)
» czerwiec (3)
» maj (1)
» kwiecień (2)
» marzec (4)
» luty (3)
» styczeń (4)

2012
» grudzień (4)
» maj (7)
» kwiecień (3)
» marzec (1)
» luty (3)

2011
» grudzień (3)
» listopad (1)

2010
» grudzień (4)
» listopad (5)
» październik (2)
» kwiecień (1)
» marzec (2)
» styczeń (2)

2009
» grudzień (1)
» listopad (2)
» październik (3)
» wrzesień (1)
» sierpień (1)
» lipiec (1)
» czerwiec (4)
» maj (1)
» kwiecień (1)
» marzec (3)
» luty (6)
» styczeń (7)

2008
» grudzień (4)
» listopad (2)
» październik (2)
» wrzesień (4)
» sierpień (2)
» lipiec (3)
» czerwiec (6)
» maj (7)
» kwiecień (5)
» marzec (9)
» luty (9)

Ostatnie komentarze


[bb]
Panie Okrzesik. Minęło 10 lat od Pana "poezji" dot. końskich zaprzęgów i bolka i lolka...
[]
Several of these games are worth some time and are actually beddckegadfadddc
[jan]
Tu nie ma co komentowac.Ksiezy i biskupów którzy beda pozwalac na profanacje kosciolow po prostu...

Ocena bloga:


Oceń blog:  1   2   3   4   5 

Reklama:


Statystyki bloga:


Wyświetleń: 874110
Newsów: 147
Komentarzy: 4761
Ta strona kojarzona jest ze słowami:
Para buch, rozum w ruch!, blog Bielsko, blogi Bielsko-Biała